tiistai 25. lokakuuta 2011

Pomo, opettaja, sparraaja vai tiiminvetäjä?


Leiri ja yhdessä olo sprinttitiimin seuraassa on tuonut mukanaan paljon hyviä keskusteluja ja pieni osa keskusteluista on päätynyt myös blogeihin. Make kirjoitti valmennuksen vallankumouksesta ja Ville muutoksen pelosta. Itse olen viimeaikoina työstänyt samojen keskusteluiden tulosta mielessäni ja koitan nyt purkaa sitä tänne.

Kysymys urheilijoille: Mikä otsikon nimikkeistä kuvaa parhaiten valmentajaasi?
Kysymys valmentajille: Mikä näistä koet olevasi uimareille? Mikä haluaisit olla?
Kysymys lukijoille: Mikä edellisistä kuvaa parhaiten hyvää vaalmentajaa?

Kuten kaikki tietävät, valmentajia löytyy laidasta laitaan. Lähes kaikki valmentajat voi varmasti sijoittaa johonkin otsikon lokeroon tai vähintään joku niistä kuvaa valmentajaa toista nimikettä paremmin.

Suuri osa pikku-uimareiden valmentajista lienee lähinnä opettajia. Sellaisia esikoulun ja ykkös-luokan mukavia helposti lähestyttäviä opettajia jotka ovat aina iloisella mielellä ja auttavat kaikkia oppimaan uutta. Opettajat huolehtivat siitä että oppiminen on mukavaa ja jokapäivä opitaan jotain uutta. Opettaja pitää myös kokemuksellaan yllä tiettyä auktoriteettiä.

Isompien uimareiden valmentajat muistuttavat usein tyyppillistä yläasteen ruotsinopettajaa. Tahti on usein niin kovaa ettei heikommat pysy enää mukana. Nopeimmat ja motivoituneimmat pysyvät tahdissa ja tykkäävät myös usein tästä opettajasta. Heikommat jättävät leikin kesken. Mukana roikutaan kun on pakko ja keskitytään oppimisen sijaan kavereihin. Opettajalle on tärkeää että kaikki lukukauteen pakattu materiaali tulee käytyä läpi jotta seuraavaana vuonna voidaan taas tehdä entistä enemmän töitä.

Seuraavassa vaiheessa valmentaja on usein pomo. Pomo suunnittelee tarkasti miten seuraava vuosi menee jotta yrityksen tulos olisi mahdollisimman kova. Jokaisella työntekijälle on määrätty tarkat työajat ja työtehtävät. Pomo valvoo tekemistä ja puuttuu herkästi jos määräyksiärikotaan. Pomo odottaa myös tuloksen jatkuvaa paranemista. "Kovempi työn teko tuottaa kovempaa tulosta.", kuuluu usein pomon ajatusmaailmaan. Pomo mittaa työntekijöidensä tuottavuutta tai pyytää tulokset suoraan työntekijöiltä. Jos tulokset eivät ole riittäviä syytä haetaan työntekijästä. Jos pomon odotuukset käyvät liian suuriksi laskee työntekijän motivaatio ja palkan korotukset ja muut bonukset jää saamatta. Ilmapiiri tiukkenee ja työntekijät liittoutuvat helposti pomoaan vastaan. Sääntöjä rikotaan yleisesti, tärkeintä on ettei pomo saa tietää.

Joissain tapauksissa valmentaja voi olla myös sparraaja. Hän voi sparrata joko yksitäistä ihmistä tai ryhmää. Sparraajalla on tarkka näkemys mistä tullaan ja minne mennään, mutta matkaa taitetaan sparrattavan tai sparrattavien ehdoilla.  Häneltä löytyy paljon tietotaitoa ja hän pyrkii jakamaan sitä mahdollisimman tehokkaasti. Sparraajan ja sparrattavan suhde toimii parhaiten silloin kun molemmat osapuolet ovat innostuneita asiasta ja molemmat luottavat toisiinsa vilpittömästi. Sparrattava odottaa sparraajaltana erityisesti uutta tietoa ja vanhaa kokemusta. Sparraaja taas haluaa auttaa sparrattavaa tämän tavoitteessaan ja tukea tätä mahdollisuuksiensa mukaan.

Valmentaja voi olla myös tiiminvetäjä. Tässä tapauksessa tiimiläisillä on yhteinen unelma tai päämärä. Päämäärä voi olla konkreettisesti kaikilla yhteinen (esim. kaikkia yhdistävä tapahtuma), tai sitten jokainen tekee tiimissä omaa juttuaan, mutta auttavat toisiaan ja saavat myös toisilta apua. Vaikka tiimiläiset toimisivatkin yksilöllisten tavoitteidensa eteen juttua tehdään kuitenkin joukkueena. Tärkeää tiimin toiminnan kannalta on, että tiimiläiset kunnioittavat toisiaan ja tiimin vetäjää. Tiiminvetäjällä on myös käsitys mihin suuntaan ollaan menossa, mutta tarkka reitti määräytyy kuitenkin tiimiläisten vahvuksien ja vastaantulevien haasteiden mukaan. Hyvä tiiminvetäjä pyrkii pitämään yllä rentoa ja kannustavaa ilmapiiriä. Tiiminvetäjän tärkeä tehtävä on myös tiimin jäsenien kuuntelu ja hyvien ideoiden jalostus muidenkin tiimiläisten hyödynnettäväksi. Erilaisuus on valtti tiiminvetäjän silmissä. Jokaisella tiimiläisellä on jotain annettavaa niin tiiminvetäjälle kuin muille tiimiläisillekkin.

Yllä siis omia ajatuksiani otsikon nimikkeistä. Omaa valmentajaa kuvaa tällä hetkellä parhaiten kaksi viimeistä. Välillä havaittavissa on myös ykkösluokan opettajan piirteitä. Työntekijän rooliin en mielelläni asetu.

4 kommenttia:

  1. Kiitos AP hyvästä kirjoituksesta. Tehtäväni on pohtia valmentajan polkua ja mm. millaista valmentajaa missäkin ikävaiheessa tarvitaan. Teräviä havaintoja.

    VastaaPoista
  2. Hei A-P! Hyvää pohdintaa olette Villen kanssa siellä harrastaneet. Vielä lissän tuonne valmentaja kategoriaan meidät moniottelijat.
    Valmentajia jotka vaihtavat ryhmää ja vaihdetta lennosta tunnista toiseen. Tässä kahden päivän sisällä olen vetänyt alkeisuimakoulusta,8-10 eka kilpauintiryhmää, 11-13v kilparyhmää, 13-16-vuotiaiden kilparyhmää ja harrastelijaryhmää sekä masterseja. Eli mun rooli vetäjänä vaihtuu joka ryhmälle samalla kun ryhmän tavoitteet vaihtuvat. Kaikkeen tottuu... :D
    T. Eeva

    VastaaPoista
  3. Olisikos hyvä valmentaja kuitenkin se joka pystyy olemaan tarpeen vaatiessa noita kaikkia? Pomo silloin kuin tarvitaan pomoa, sparraaja silloin kun tarvitaan sparraajaa jne... Kaikkiin tilanteisiin ei voi mennä sama pää edellä, tai voi mutta ei se nyt parasta mahdollista tekemistä millään kyllä silloin ole.

    Tällaisia valmentajia on tässä maassa kuitenkin onneksi jonkin verran!!!

    VastaaPoista
  4. Kiitos palautteesta!

    Useampaa erityyppistä ryhmää valmentaessa pitää varmasti sopeutua erilaisiin rooleihin. Hyvä valmentaja kykenee varmasti olemaan kaikkia edellisiä, kuten edellinen kirjoittaja ehdotti, mutta missä määrin hyvän valmentajan tarvitsee tuoda "Pomo-valmentajan" ominaisuuksiaan esiin?

    Jos valmentaja rakentaa tiiminvetäjänä tai sparraajana riittävän luottamuksen valmennettavaan/iin ja ilmapiiri pysyy positiivisen kannustavana esimerkiksi "ala-asteenopettaja-valmentajan" taidoilla, ei Pomolle välttämättä ole enää suuremmin tarvetta. Oleellista on kuitenkin se että valmennettavat ovat motivoituneita ja motivaation ylläpitoon ja kasvattamiseen Pomon työkalut sovultuvat usein ala-asteenopettajaa heikommin.

    VastaaPoista